Teksti on julkaistu kolumnina Rajamme vartijat -lehden numerossa 4/2023
Nykyisellään on meillä merivartioasemia ja sitten meillä on merivartioasemia. Ne ovat kontekstista riippuen eri asioita, koska toisella on päällikkö, joka johtaa myös sitä toista, jolla ei ole. Toinen merivartioasemista saattaakin koostua yhdestä, kahdesta tai kolmesta merivartioasemasta. Ohjausasiakirjojen käsitteistöön turvautuen ei eroa erilaisten merivartioasemien välillä voi tunnistaa. Kansalaisen kannalta hyvä näin. Väliäkö sillä, missä on päällikkö ja kuka on kenen johdossa, kunhan palveluita saa. Ja omathan tietävät joka tapauksessa, mikä on merivartioasema ja mikä taas on merivartioasema.
Taannoin
hallinnon sisäisessä keskustelussa vain tuli vastaan muutamia konkreettisia ja useampia
potentiaalisia sekaannuksia, kun erinäisin kiertoilmauksin koetettiin selventää,
tarkoitettiinko nyt kyseisessä tapauksessa merivartioasemaa vai
merivartioasemaa. Puheessa vilahtelivat taajaan esimerkiksi keskusasemat ja
sivuasemat. Keskusasemakaan ei ollut käsitteenä selvä, koska sillä saatettiin
tarkoittaa joko yhtä merivartioasemaa, eli sitä keskusasemaa itseään, tai
sitten useampaa merivartioasemaa, eli keskusaseman ja sivuasemien muodostamaa
kokonaisuutta. Kokonaisuuteen voitiin viitata sellaisin sivistyssanoin kuin vaikkapa
kombinaatti tai konglomeraatti, hurjimpien puhuessa jopa alueista. Wiki-sanakirjan
mukaan muuten ”Kombinaatti tarkoittaa
sarjaankytkettyä moduulisysteemiä, jossa yhden moduulin tuote on toisen
moduulin syöte”. Wiki-sanakirjaa ei liene päivitetty sitten kelluvan
asemakonseptin.
Kirkkaat
käsitteet ovat kirkkaan ajattelun perusta. Askel kohti vapautta sekalaisen käsitteistön
ikeestä otettiin muutamia vuosia sitten omaksumalla merivartiostojen välisellä
sanattomalla sopimuksella käyttöön termi merivartioyksikkö,
jolla viitataan yhden tai useamman merivartioaseman
kokonaisuuteen. Tässä käsitemaailmassa merivartioyksikön päälliköllä on
alaisuudessaan merivartioasemia, joilla itsellään ei päälliköitä ole. Sisäinen
hallinto yksikkökäsitteen myötä helpottui ja loppu hyvin kaikki hyvin – paitsi,
että terminologisessa synnissä on eletty siitä lähtien. Ohjausasiakirjat eivät
merivartioyksikköä tunnista ja hieman sitä siitä syystä arveluttaa käyttää
muuten kuin pienessä piirissä merivartiostojen kesken.
Jos joskus
yksikkökäsite viralliseksi kypsyy, niin olisiko muuten samalla mielekästä
erottaa yksiköiden nimet johtopaikkoinaan toimivista merivartioasemista?
Länsi-Suomen merivartioston kokoonpanoon saataisiin komeasti Perämeren
merivartioyksikkö, kuten myös Merenkurkun, Selkämeren, Ahvenanmeren ja
Saaristomeren yksiköt. Jako noudattelisi hienosti nykyisiä merivartioasemien
toiminta-alueita. Naapurimerivartiostoon kuuluisivat vastaavasti esimerkiksi
Läntisen, Keskisen ja Itäisen Suomenlahden yksiköt. Sivuraiteelle lipsuen
todettakoon, että jaettaessa maantieteellinen Suomenlahti itä-länsisuunnassa
kolmeen yhtä suureen osaan, alkaa itäisin kolmannes, eli varsinainen itäinen Suomenlahti, vasta merirajamme
tienoilta. Meidän itäisemme on siis oikeastaan keskistä… Joka tapauksessa merialueisiin
perustuva nimeäminen ehkä kertoisi kansalaisellekin enemmän siitä, mihin kunkin
yksikön toiminta keskittyy. Yhteistyökumppaneillemme voisivat toimivalta ja
vastuun laajuus olla selvemmät, kun kuulisivat keskustelevansa esimerkiksi Perämeren
merivartioyksikön päällikön kanssa sen sijaan, että ”vain” Virpiniemen
merivartioaseman päällikön kanssa. Ehkä tämä veisi myös operatiivisesti
ajattelua siihen suuntaan, että yksikkö toimii koko alueellaan riippumatta
siitä, missä seinät sijaitsevat. Lisäksi, jos vaikka asemien paikat joskus
vaihtuisivat, kuten merivartiohistoriamme aikana toistasataa kertaa on
tapahtunut, ei se nimistöön vaikuttaisi.
Jossain
määrin on käsitesoppa käsillä vartiolaivojenkin kanssa. Onko vartiolaivan
päällikkö vartiolaivan päällikkö,
vaiko vartiolaivamiehistön päällikkö?
Esimerkiksi Länsi-Suomen merivartiostoon kuuluu hallintoyksiköiden kokoonpanoja
ohjaavan RVLPAK C.1:n mukaisesti kaksi vartiolaivaa. Laivapäälliköitä kuitenkin
on neljä, kuten on miehistöjäkin. Aluksen päälliköitä toki ovat kaikki neljä vartiovuorolla
ollessaan, mutta allekirjoittaako vapaavuorolla oleva päällikkö käskyn laivan
päällikkönä vai miehistön päällikkönä? Jos laivan päällikkönä, niin sitooko se
myös vartiovuorolla olevan päällikön miehistöä? Enpä tiedä. Jos ammattiliitolta
kysytään, niin vartiolaivan päällikkö ei kyllä vapaavuorolla allekirjoita
yhtään mitään.
Ilja Iljin
Kommentit
Lähetä kommentti