Teksti on julkaistu LSMV:n eVemma -lehden numerossa 4/2023
Enskärin aseman uudenkarheat venesuoja
ja laituri vuonna 1956. Kuva: Merivartiomuseo. |
Edellisen
eVemman rajaosuusmittausta varten suorittamalleni topografian
nojatuolikurssille tuli jälleen käyttöä, kun minua yllättäen, pyytämättä ja
epävirallisesti Raja- ja merivartiokoululta nimeämisasioissa konsultoitiin. Uusi
koulurakennus on valmistumassa ja luokille, neuvotteluhuoneille sekä muille
yleisille tiloille etsitään nimiä. Sellaisiahan on merivartiohistoria
pullollaan ja lähinnä haasteeksi muodostuu, että mitä logiikkaa nimeämisessä
noudatetaan. Eräs ajatuksistani oli, että tässä voitaisiin hyödyntää vanhoja
merivartioasemia neljän pääilmansuunnan mukaisesti: itäisin, pohjoisin,
läntisin ja eteläisin. Lukematta tekstiä tämän pidemmälle, mitkä arvelisit
näiden olevan?
Taannoinhan Merivartiolaitos
aloitti toimintansa 11:n merivartioaseman voimin: Lavansaari, Tytärsaari, Suursaari, Haapasaari, Söderskär, Kuivasaari, Porkkala, Utö, Örö, Kökar
ja Hellman. Paikat oli valittu
lähinnä salakuljetuksen torjunnan näkökulmasta otollisiksi, mutta
aluevalvonnallisia ja meripelastuksellisia näkökohtiakin punnittiin. Matka
tuolloisista vajaasta tusinasta asemasta nykyiseen 18:aan on ollut kaikkea
muuta kuin lineaarinen. Kaikkiaan suomalainen merivartiohistoria tuntee noin
130 kiinteää merivartioasemaa, joiden päälle voidaan vielä lukea liikkuvia
asemia, talviasemia ja partiotukikohtia. Pitkälle toistasataa asemaa on siis
vajaassa vuosisadassa vaipunut historiaan täysin palveltuaan,
toimintaympäristön muutosten tai säästötoimenpiteiden myötä. Merkittävimpänä toimintaympäristömuutoksena
tässä suhteessa jatkosodan jälkeiset alueluovutukset, jotka raskaalla kädellä
asemaverkkoamme itäisellä Suomenlahdella, Laatokalla ja Jäämerellä karsivat.
Suomenlahden
pohjukassa merivartioasemaverkko ulottui laajimmillaan aivan vanhan rajan tuntumassa
Kannaksella, komean hiekkarannan kupeessa sijaitsevaan Inoon (60°09,6P ja 29°25,5’I). Vielä toistasataa
kilometriä kohti auringonnousun suuntaa päästään kuitenkin Laatokalla. Lunkulansaaressa
Salmin kunnan alueella sijaitsi Pöllän
(61°21,0’P
ja 31°44,9’I)
kiinteä asema 1935-39, joka tuolla kunnioitettavalla longitudilukemalla on
ainakin ahtaan tulkinnan mukaisesti itäisin. Mutta olkaamme hetki vapaamielisiä.
Petsamon ja sittemmin Lapin rajavartiostoilla oli vartio Kalastajasaarennon
pohjoiskärjessä Vaitolahdella (69°56,3’P
ja 31°59,0’I)
Jäämeren rannikon jylhissä olosuhteissa. Välirauhan aikana Vaitolahti muutaman
muun vartion kanssa alistettiin Merivartiolaitokselle, joka toki tuolloin
kokonaisuudessaan oli alisteinen Puolustuslaitokselle. Tieto Vaitolahden
vartion merivartiolaitosalistuksesta kuitenkin valitettavasti perustuu vain
yhteen lähteeseen, kun en ole sille onnistunut vahvistusta löytämään. Myös Merivartiolaitoksen
tuolloinen epäitsenäinen asema ja vallinneet sodanajan olosuhteet tekevät aavistuksen
kyseenalaiseksi Vaitolahden vartion kunnian olla samalla sekä pohjoisin että
itäisin varsinainen merivartioasema. Vartion toiminta on kuitenkin
johtosuhteista riippumatta ollut käytännön pakosta merellistä, joten eiköhän
anneta Vaitolahdelle vähintään kunniamaininta kilpailussa pohjoisen ja itäisen
kardinaalisuunnan kärkipaikasta. Itämeren puolella, lähes viisisataa kilometriä
etelämpänä, on pohjoisin merivartioasema sijainnut Tornion Röytässä (65°45,7’P ja 24°10,0’I).
Lännen
suunnassa katseet kohdistuvat Ahvenanraumassa aaltoja halkovaan Enskärin saareen, jossa vielä reilu
vuosikymmen sitten merivartiotoimintaa kiinteästä asemasta käsin harjoitettiin.
Aivan oikein se onkin, mutta ennen vuonna 1955 saaren keskivaiheille
valmistunutta uutta asemarakennusta, hoidettiin merivartiotoimintaa lounaisella
Hellmanin (60° 12,3’P ja 19°19,2’I) niemellä sijaitsevasta ja
tuolla nimellä toimineesta vanhasta luotsituvasta käsin, joka on uudemmasta
asemarakennuksesta vielä kivenheiton lännempänä. Luotsitupa on edelleen
pystyssä ja ehompana kuin moneen vuoteen, sillä Eckerön palokunta on sitä
hiljattain kunnostanut.
Etelässä on
Hangon läntisen selän Morgonlandetilla
(59°45,6’P ja 22°42,1’P) ollut
taannoin partiomaja, muttei varsinaista asemaa. Kisaan kuitenkin pääsevät vain
kiinteät asemat, joten eteläisen suunnan kärkipaikkaa pitää Utö (59°46,9’P ja 21°22,071’I), jossa toimi merivartioasema vuosivälillä
1930-1935.
Kultamitalit ilmansuuntakilpailussa jaetaan siis seuraavasti: Pöllä, Röyttä, Hellman, Utö. Kunniamaininnan saa Vaitolahti.
Ilja Iljin
Kommentit
Lähetä kommentti