Teksti on julkaistu kolumnina Rajamme vartijat -lehden numerossa 2/2024
VL Uisko ja KBV 202. Kuva: Rajavartiolaitos |
Rakas
länsinaapurimme maaliskuun alussa vihdoin otti ja liittyi Natoon viimeisten
änkyröiden päätettyä jahkailunsa. Liittymisen myötä Itämerestä sanotaan tulleen
sotilasliiton sisämeri tai tuttavallisemmin ”Nato-järvi”. Venäläisillä kyllä
yhä on asiasta pari painavaa vastalausetta sanottavanaan, joista toinen on
Pietari ja toinen Kaliningrad. Jos jostain alueesta kiistatta Naton sisävesi
tuli, niin kotoisesta Pohjanlahdestamme. Yhteistyö toki on Ahvenanrauman
pohjoispuolella ollut tiiviistä tähänkin saakka, mutta nyt katsomme yhteistä
merialuettamme sotilaallisestikin samojen silmälasien läpi, kuin konsanaan 1808.
Strategiset mannerlaatat liikahtivat Ruotsin Nato-jäsenyyden myötä asentoon,
jossa Suomen puolustukselle muodostui kaivattua syvyyttä ja merellisestä
selustastamme tuli sotilaallisen logistiikan valtaväylä.
Strateginen laattatektoniikka
ei tietenkään tapahdu vailla vaikutuksia myöskään meri- ja rajavartioinnin
kenttään. Aivan vähimmillään on toimintaympäristö-PowerPointeihin saatava
isompia karttoja ja herra paratkoon, ehkä parratkin on yhteensopivuuspaineissa vielä
sallittava. Lisäksi lienee tarpeen sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden
raja-aidalla toimiessamme, ja maapohjan näin järistessä, jäseniään taiten liikuttaa,
jottei aidalta putoa. Varasuunnitelmaksi voimme tähytä kummalla puolella aitaa
on pehmeämpää. Toivottavasti ei sentään tasapaino liiemmin horju. Kansallinen
ratkaisumme on olosuhteisiimme toimiva ja toivon mukaan Natokin sen ymmärtää.
Ehkä asia pitää Natolle näyttää ja opettaa.
Merivartioston
näkökulmasta liittoutuminen luo mahdollisuuksia – ja jopa velvoitteita –
edelleen tiivistyvälle yhteistyölle sisarorganisaatiomme Ruotsin
rannikkovartioston kanssa. Mahdollisessa kineettiseksi äityvässä konfliktissa
Venäjän kanssa vaatisi Naton koillisen rintaman puolustaminen, ja jo siihen
varautuminen, valtavia Suomeen suuntautuvia logistisia virtoja. Kunnes maamme
joskus yhdistetään Atlantin satamiin läntisen leveyden rautatielinjoin esimerkiksi
Torniosta, Vaasasta ja Turusta, on ainut riittävän paksu putki logistisen
virran kuljettamiseen Itämeri. Uhkataso pääaltaalla on sanotussa skenaariossa
korkea, mikä jo osaltaan kielii siitä, että aivan sisämerestä ei nyt ole kyse.
Pääallasta ei kuitenkaan voi kiertää, vaan uhkaan on vastattava riittävällä
suojalla. Oiva tehtävä laivastolle. Koillisille latvavesille, Suomenlahdelle, tuossa
tilanteessa tuskin kannattaa rahtialuksella lainkaan mennä, vaan on
logistiikkaputki ohjattava Märketin vieritse tai Kihtiä pitkin turvallisemmalle
Nato-lahdelle. Sielläkin se on suojattava uhkaa vastaavalla tavalla. Oiva
tehtävä meri- ja rannikkovartiostolle, joiden läsnäolo pohjoisessa joka
tapauksessa on molempien maiden merivoimiin verrattuna suhteessa vahva.
Logistiikkaputki
turvataan ensisijaisesti jatkamalla normaalia merivartiotoimintaa lahden
molemmin sekä edelleen syventämällä merivartioinnin operatiivista yhteistyötä
ja keskinäistä tietojenvaihtoa. Jaetulla tilanneymmärryksellä, yhteisellä
suunnittelulla, toistemme resurssivajeita saumattomasti paikaten ja ylipäätään yhteinen
intressi mielissämme toimien, on meillä mahdollisuus edelleen vahvistaa
Pohjanlahden merellistä turvallisuutta myös normaaliolojen häiriötilanteissa ja
poikkeusoloissa. Olisiko ajatuksena mahdoton, jos vaikkapa monialaisen
merellisen operaation (MMO) puitteissa ensiaskeleena määräajaksi
toimeenpanisimme koko Pohjanlahden kattavan yhteisen operatiivisten resurssien käytön
suunnittelun. Myöhemmässä vaiheessa voisimme kokeilla jopa yhteistä kenttä- ja
yleisjohtoa vaikkapa tiettyihin tehtävätyyppeihin sitoen. Viimeksi mainittuun
voi muutaman Itämeren suolapulssin verran aikaa kulua, mutta mitäpä se hyvejää
ennalta yhteistyön syventämiselle rajoja panna.
Mitä
tiiviimmäksi ja arkipäiväisemmäksi rannikkovartiointiyhteistyö Nato-lahden yli
kehittyy, sen parempi. Lähtötaso on korkea ja merellinen turvallisuutemme
kirkkaasti maailman kärkeä. Ehkäpä Suomi ja Ruotsi tätä pontimenaan käyttäen
voisivat yhdessä tavoitella Tornio-Haaparannan kaksoiskaupunkiin Naton rannikkovartioinnin osaamiskeskusta.
Ilja Iljin
Kommentit
Lähetä kommentti