Aurora Borealis - 2000-luvun alussa laadittu konsepti yhteiseurooppalaiseksi jäänmurtajaksi. Kuva: Wärtsilä. |
Venäjän jäänmurtajalaivasto on tunnetusti maailman suurin. Kymmenillä raskailla Jäämeren kyntäjillään, mukaan lukien maailman suurimmat ja toistaiseksi ainoat ydinkäyttöiset murtajat, on itänaapurimme arktinen läsnäolo omassa luokassaan. Kiina on nopeasti kasvattanut arktista kyvykkyyttään ja operoi tällä hetkellä neljää arktiseen toimintaan kykenevää jäänmurtajaa. Kiinan rannikko on tuhansia merimaileja Jäämerestä, mutta valtio on huolimatta tästä maantieteellisestä rasitteesta julistanut itsensä ”lähiarktiseksi” valtioksi. Aina Kiinan puhuessa itsestään arktisena valtiona voi kuvitella Xi Jinpingin iskemässä silmää. Liittolaisemme Kanada ja Yhdysvallat ovat päättäneet rakentaa rannikkovartiostolleen uusia jäänmurtajia. Suorituskyvyn lisäämistä tapasi Rannikkovartioston entinen komendantti, amiraali Karl L. Schultz, perustella toteamalla, että: arktiksella läsnäolo on vaikutusvaltaa. Näinhän se saattaa toki olla muuallakin.
Euroopan
unionilla on jäsenvaltioidensa Suomen ja Ruotsin kautta arktisia maa-alueita.
Grönlanti on Tanskalle kuuluva EU:n merentakainen alue ja grönlantilaiset ovat
EU-kansalaisia. EU on näiden sidonnaisuuksiensa kautta eittämättä arktinen
toimija. Arktinen turvallisuus on mainittu EU:lle tärkeäksi sekä vuoden 2022
strategisessa kompassissa että vuoden 2023 päivitetyssä merellisessä
turvallisuusstrategiassa. Viimeksi mainittu peräänkuuluttaa merellisen
tilannetietoisuuden lisäämistä arktiksella. Unionin arktisen politiikan tiedonannon
(JOIN/2021/27 final) mukaan EU:lla on
geopoliittisena voimana strategisia ja yleisiä intressejä sekä Eurooppaan
sisältyvällä että laajemmalla arktisella alueella ja lisäksi EU:n täysimääräinen osallistuminen arktisen
alueen asioihin on geopoliittinen välttämättömyys. Amiraali Schultzin
maksiimia mukaillen EU:n arktisen vaikutusvallan suhteen on kuitenkin niin ja
näin, koska läsnäolo ainakin Jäämerellä on ohut tai olematon. Itämerellä EU:n
jäsenvaltioilla on verrattain runsas jäänmurtajalaivasto erityisesti Suomen ja
Ruotsin omistuksessa. Näistä aluksista osa kykenisi toimintaan myös Jäämerellä,
mutta siihen ei ole tunnistettu tarvetta ja toisaalta talvikaudella murtajia
tarvitaan kotimerellään. Ehkä kesällä jäämerenreissunkin ehtisi. Itämerenkaluston
lisäksi muutamilla jäsenmailla on yksittäiset polaaritutkimuksen tarpeisiin
osoitetut jäänmurtajat.
Arktis on
saanut uutta merkitystä myös Suomessa johtuen siirtymisestämme Naton Norfolkin
yhteisoperaatioesikunnan alaisuuteen. Operaatioalueeseen kuuluvat pohjoisen
korkeat latitudit, ja tapahtumat siellä kytkeytyvät keskeisesti Suomen
turvallisuuteen. Arktisen alueen turvallisuuden edistäminen niin Naton kuin
EU:nkin kautta on väistämättä vahvasti Suomen intressissä. Sitä suuremmalla
syyllä, kun suomalaiselle osaamiselle on kysyntää kaikessa arktisessa
toiminnassa ja ehkäpä erityisesti laivanrakentamisessa. Siitä kielii
Pohjois-Amerikan liittolaistemme kanssa tehty jäänmurtajayhteistyön yhteisjulistuskin.
Kuten
todettua, läsnäolo on vaikutusvaltaa. EU on läsnä lähimerillään paitsi
jäsenvaltioidensa toiminnan kautta, myös esimerkiksi Unionin kolmen rannikkovartiostotoimintoja
tuottavan erillisviraston eli Frontexin, EMSA:n ja EFCA:n toimeenpanemien
monialaisten merellisten operaatioiden (MMO) muodossa. Ehkä näiden operaatioiden
kehystä voitaisiin laajentaa Jäämerelle ja muokata siten, että EU saavuttaisi
pysyvän tai puolipysyvän operatiivisen läsnäolon myös pohjoisilla äärillään.
Tai kenties partiointi voitaisiin toimeenpanna Euroopan ulkosuhdehallinnon
johtamien siviilikriisinhallintaoperaatioiden tarjoaman mallin pohjalta. Joku
toimintamuoto joka tapauksessa tarvitaan, jotta Unionin julkilausutut
tavoitteet arktisten intressien turvaamisesta, merellisestä turvallisuudesta ja
riittävästä tilannekuvasta täyttyisivät.
Nimenomaan
rannikkovartiostotoiminnot voisivat olla sisällöllisesti sellaista toimintaa,
jolle EU:n olisi mielekästä läsnäolonsa pohjoisessa perustaa.
Rannikkovartiostoilla lähtökohtaisesti on osaaminen ja yleinen hyväksyttävyys
toimia sellaisissa asioissa, jotka EU:ta arktiksella kiinnostavat. Rannikkovartioston
vartiolaiva on sota-alukseen verrattuna jännitteitä lieventävä. Partiointi
jäänmurtokykyisillä vartiolaivoilla Jäämerellä kuitenkin tuottaisi EU:lle jämäkkää
uskottavuutta arktisella alueella – aivan eri tavalla, kuin jäsenvaltioiden
tutkimuskäyttöön tarkoitettujen alusten ajoittaiset vierailut. Partiointiin
toki ensin tarvittaisiin soveltuvaa kalustoa, ja siinä suomalaiset varmasti
voisivat auttaa.
Ilja Iljin
Kommentit
Lähetä kommentti