Mukavuuslippuinen Itämeren laivasto

Varjolaivaston aluksia on Venäjän öljykuljetuksiin kohdistettujen pakotteiden asettamisen jälkeen seilannut läpi Suomenlahden jo tuhansia, ja niiden teknistä kuntoa on arveltu huonoksi. Eagle S ja Kiwala -varjolaivoihin kohdistettujen satamavaltiotarkastusten perusteella asia näin myös on. Ensin mainitulta alukselta löytyi tarkastuksessa 32 puutetta, joista kolme pysäyttämisen aiheuttavia. Viimeksimainitun vastaavat luvut 40/23. Monet varjolaivoista miehistöineen purjehtivat näillä vesillä ensimmäistä kertaa. Vesialue on poikkeuksellisen matala ja kapea, rannat ovat rikkonaiset ja matalikko saattaa yllättää kokemattoman ulapallakin. Näin on Kalbådagrundin edustalla meinannut jo pariin otteeseen tänäkin vuonna käydä. Lisäksi ovat vetemme vilkkaasti liikennöidyt ja keliolosuhteet erityiset. On kylmää, jäätä eri muodoissaan ja jäätämistä; pimeää ja epätavallisen terävä aallokko. Nykyisellään erityisesti itäisellä Suomenlahdella, mutta myös keskisellä, esiintyy laajamittaista satelliittipaikannusjärjestelmien häirintää. Varjonavigaattoreiden on kuultu ymmällään utelevan sijaintiaan alusliikennepalvelulta, kun sähköinen kartta ei ole sitä GPS-signaalin puuttuessa totuttuun tapaan piirtynytkään. Lienevät parrassuuntimalaitteet tai paikanmääritystaidotkin noissa tapauksissa olleet ruosteessa. Kaikki laivat eivät myöskään näy sähköisillä järjestelmillä normaaliin tapaan, sillä varjolaivat taajaan kytkevät alusliikenteen automaattisen tunnistusjärjestelmän (AIS) lähettimensä pois päältä tai ohjelmoivat ne lähettämään väärennettyä paikkaa peittääkseen käyntinsä Venäjällä. Läheltä-piti -tilanteita on ollut.

 

Suomen-puoleisella kaistalla reittijaossa kulkiessaan kantaa keskimääräinen varjolaiva natisevan kölinsä päällä sataatuhatta tonnia ihmiselle ja ympäristölle vaarallista myrkkyä. Samalla kulkee nelisen miljardia ruplaa (n. 45 milj. €) kohti Venäjän sotakassaa. Varjokölin tammijäissä, karilla tai hakkaavassa syysaallokossa lopulta katketessa, ja myrkyn valuessa mereen, ei varjolaivan vakuutusyhtiölle auta soittaa. Mennee vastaajaan. Satoihin miljooniin nousevat siivouskustannukset kuittaamme yhteiskuntamme yhteisestä potista sinä ja minä. Eläimet tuhatkunnittain maksavat hengellään. Kymmenien miljoonien eurojen edestä on kotimaista kuvetta jo kaivettu, kun varjoankkurit ovat kyntäneet poikki kaapeleitamme ja putkiamme. Öljyvahinkotapauksessa vuosikausiksi tai iäksi pilaantuneesta ympäristöstä eivät kärsi dubailainen postilaatikkolaivaisäntä tai Moskovan oligarkki, vaan siitä kärsimme sinä ja minä. Mittavalla öljyvahingolla voi pahassa tapauksessa olla vaikutusta myös huoltovarmuuteemme kriittisten väylien ja satamien käytön estyessä tai vaikkapa ydinvoimalan lauhdevesikanavan tukkeutuessa. Visainen ongelma kaikkiaan; mitä voimme rantavaltiona tehdä muuta kuin seurata tätä rallia katseella?

 

Lippuvaltioiden ja rantavaltioiden oikeuksista on sovittu Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimuksella (SopS 50/1996). Sen mukaisesti merenkulku on rajattuja tapauksia lukuun ottamatta vapaata, paitsi enintään 12 meripeninkulman etäisyydelle rannikon perusviivasta ulottuvalla aluemerellä, jolla rantavaltio on täysivaltainen. Suomenlahdella ei aluemeri käytännössä yllä sallittuun mittaansa, sillä Suomi ja Viro ovat taannoin valinneet jättää lahden keskelle vähintään kuuden meripeninkulman levyisen käytävän kansainväliselle merenkululle. Suomen ja Viron aluevesien yhtyminenkään ei tosin estäisi kansainvälistä merenkulkua. Tuossa tapauksessa kyse olisi merioikeusyleissopimuksen mukaisesta esteettömästä kauttakulusta kansainväliseen merenkulkuun käytettävässä salmessa, jossa lippuvaltion oikeudet olisivat rajoitetummat kuin nykyisellään kansainvälisellä merialueella. Kolikon kääntöpuolena joutuisimme sietämään jatkuvaa vierasta, ml. sota-alusten, liikennettä aluemerellämme. Perusteet aluemeren laajuuden rajoittamiselle on varmasti aikanaan tarkkaan harkittu ja perusteltu tuon ajan poliittisten ja muiden olosuhteiden näkökulmasta. Nykyisissä olosuhteissamme saattaa olla ainesta uudelle tulkinnalle ja pohdinnalle.

 

Aluemeren ulkopuolella saa rantavaltio harjoittaa tarpeellisia valvontatoimia estääkseen tulli-, vero-, maahanmuutto- ja terveydenhoitolakien ja -määräysten rikkomisen alueellaan tai aluemerellään enintään 24 meripeninkulman etäisyydelle rannikostaan ulottuvalla lisävyöhykkeellä. Suomi ei toistaiseksi ole lisävyöhykettä koskevaa artiklaa soveltanut. Tässäkin saattaa olla ainesta etujen ja haittojen punninnalle. Enintään 200 meripeninkulman etäisyydelle rannikosta ulottuvalla talousvyöhykkeellä on rantavaltiolla täysivaltainen oikeus elollisten ja elottomien luonnonvarojen hyödyntämiseen. Tässä tarkoituksessa rantavaltiolla on lainkäyttövaltaa esimerkiksi meritieteellistä tutkimusta, rakennustöitä ja meriympäristön suojelua koskien. Viimeksi mainittuun liittyen on Suomi säätänyt pelastuslain 36 b §:ssä Rajavartiolaitokselle oikeuden myös talousvyöhykkeellä määrätä ryhdyttäväksi sellaisiin välttämättömiin alusta tai sen lastia koskeviin toimiin, jotka ovat tarpeellisia ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tai sen rajoittamiseksi. Käytännössä kuitenkaan pelkkä varjolaivojen arveltu tai tiedettykään huono tekninen kunto ei tällaisiin toimenpiteisiin oikeuta, vaan käsillä on oltava ilmeinen öljyn tai muun haitallisen aineen vuodon vaara.

 

Kansainvälisellä merialueella alukseen on toimivaltaa pääsääntöisesti vain sen lippuvaltiolla. Ainoastaan, mikäli pätevän syyn nojalla epäillään aluksen harjoittavan merirosvousta tai orjakauppaa tahi lähettävän luvattomia radiolähetyksiä tai olevan vailla kansallisuutta, voi ulkomainen sota-alus kohdistaa epäilyn kohteena olevaan alukseen tarkastuksen sen selvittämiseksi, onko sillä oikeutta lippuun, jota se näyttää. Näissäkin tapauksissa toimivalta jatkotoimenpiteisiin on siis lähtökohtaisesti lippuvaltiolla. Merioikeusyleissopimus ei asiasta tarkemmin säädä. Tähän liittyvää toimivaltaa ei myöskään ole viety kansalliseen lainsäädäntöömme. Vaarallisenkaan huonokuntoisella aluksella purjehtiminen, AIS-lähetteen poiskytkeminen tai sen väärentäminen eivät oikeuta toisen valtion toimeenpanemiin tarkastustoimiin kansainvälisellä merialueella. Satamavaltio voi teknillisiin ja turvallisuuspoikkeamiin puuttua, mutta se edellyttää satamavaltiotarkastuksen tekemistä satamassa tai ankkuripaikalla. Varjolaivat eivät pääsääntöisesti poikkea valtioissa, joilla on tahto ja edellytykset toimeenpanna asianmukaisia satamavaltiotarkastuksia. Vedenalaisen kriittisen infrastruktuurin hajottaminen saattaa joissain tapauksissa täyttää merioikeusyleissopimuksessa tarkoitetun merirosvouksen tunnusmerkistön, mutta tätäkään artiklaa ei ole kansalliseen lainsäädäntöömme saatettu, joten sen tehokas käyttö operatiivisen toiminnan perusteena on kyseenalaista.

 

Avainasemassa ovat lippuvaltiot, joten osa ratkaisua on diplomaattisesti vaikuttaa lippuvaltioihin. Tässä on Suomea suurempien läntisten merenkulkumaiden toimesta viime aikoina jossain määrin onnistuttukin muutamien lippuvaltioiden nyt siivotessa alusrekistereitään varjolaivoista porkkanan toivossa tai kepin pelossa. On hyvä huomata, että merioikeusyleissopimus antaa oikeuksia nimenomaan lippuvaltioille – ei aluksille. Kansallisuudettomalla laivalla ei sopimuksen nojalla ole minkäänlaisia oikeuksia. Diplomaattisen vaikuttamisen hiljalleen purressa voi varjolaivoilla olla yhä vaikeampaa löytää itselleen lippua. Tästä on muutamia viitteitä varjolaivoja koskevien lippuvaltioepäselvyyksien viime aikoina selvästi lisäännyttyä. Oivana esimerkkinä toimii Viron toimeenpanema Kiwala-aluksen pysäyttäminen juuri kansallisuudettomuuden perusteella. Suomessa ei toistaiseksi pelkän lippuvaltioepäselvyyden perusteella ole operatiivisiin toimenpiteisiin ryhdytty, eikä kansallinen lainsäädäntömme siihen nykyisellään taivukaan. Ei toki ole sanottua, että operatiivisesti kannattaisikaan asiaan puuttua, sillä kansallisuudettomien laivojen pysäyttelyssä piilee riski mustien pekkojen jäämisestä kouraan.

 

Varjolaivasto nykyisessä mittaluokassaan on sikäli uusi ilmiö, että kansainvälinen tai kansallinenkaan oikeus ei sitä juuri ongelmaksi tunnista. Varjolaivat siksi nykyisellään seilaavat ohi kotoisen rannikkomme jotakuinkin sopusoinnussa oikeusjärjestyksen kanssa, ja operatiivisiin toimiin on haastava ryhtyä. Johtopäätöksemme ei silti voi olla toimettomuus, vaan varautua täytyy käytettävissä olevin keinoin. Vähintään meidän tulee seurata kutakin varjolaivaa riskitekijänä sekä yleisemmin ilmiön kehittymistä. Tiedustelua ja tilannekuvaa voimme kehittää edelleen parantamalla kahden- ja monenvälistä yhteistyötä muiden Itämeren rantavaltioiden kanssa. Tiedonvaihtokanavissa ja -menettelyissä löytyy kehitettävää. Voimme myös nykyistä hanakammin hyödyntää runsaita saatavillamme olevia yhteiseurooppalaisia palveluita (esim. tietokannat, tiedonvaihto, analyysipalvelut, satelliitti- ja ilmavalvontapalvelut). Kattavasti ja avoimin mielin voimme tarkastella merioikeusyleissopimuksen tulkinnan suomat mahdollisuudet ja niiden täysimääräisen saattamisen osaksi kansallista lainsäädäntöämme. Lippuvaltioihin vaikuttamista on syytä jatkaa yhdessä liittolaistemme ja kumppaneidemme kanssa. Mukavuuslippu ylipäätään on ilmiönä kyseenalainen, eikä varmasti sellainen, joka merioikeusyleissopimuksen laatijoilla oli mielessään heidän kirjatessaan nimenomaan lippuvaltiolle laajan toimivallan. Vipuvarsia mukavuuslippuvaltioihin vaikuttamiseen varmasti löytyy, jos riittävä kansainvälinen poliittinen tahto saadaan valjastetuksi asian taakse. Jos. Toimenpiteet kansallisuudettomien laivojen kanssa tulee tarkastella kansainvälisessä yhteistyössä. Viime kädessä tulee suunnitelmiemme, kaluston ja henkilöstön olla valmiit tarvittaviin operatiivisiin toimiin, jos pahin käy.


Ilja ILJIN

Kommentit