Artikkeli julkaistaan Rajamme vartijoiden numerossa 4/2025
Rajamme Vartijoiden numerossa
4/2024 kirjoitin orastavan santarmistoyhteistyömme mahdollisuuksista
monenvälisten organisaatioiden, nimittäin Euroopan santarmistojoukon
(EUROGENDFOR, EGF) ja Naton Vakauttavan poliisitoiminnan osaamiskeskuksen
(Stability Policing CoE) viitekehyksessä. Tässä artikkelissa käännän näkökulman
kahdenvälisen yhteistyön mahdollisuuksiin, jossa tarkoituksessa tarkastelen
Euroopan muiden santarmistoviranomaisten tehtäväkenttiä verrattuna omaamme. Samankaltaisista
tehtävistä kumpuavat organisaatioiden jaetut osaamisen alat, samansuuntaiset
ajatukset ja yhtäläiset työkalut. Näistä yhteistyön itu ja pontimet. Ilman yhteistä
ei ole tehokasta yhteistyötä.
Euroopan santarmistojoukkoon kuuluu
seitsemän täysjäsentä (Ranska,
Italia, Alankomaat, Puola, Espanja, Portugali ja Romania) sekä yksi kumppanijäsen
(Liettua) ja yksi tarkkailijajäsen (Turkki). Seuraa tiivis katsaus kahteen
ensin mainittuun ryhmään, asianomaisten virkakuntien lakisääteisiä tehtäväkenttiä
painottaen. Tarkkailijajäsenen sisällyttäminen artikkelille sallitun
merkkimäärän puitteissa ei ollut mahdollista; jää myöhempään tarkasteluun. Kiireinen
lukija voi hypätä artikkelin loppuun, jossa johtopäätökset ja karkea
vertailutaulukko muutamien keskeisten tehtävien osalta. Vähemmän kiireiselle ja
santarmistoteeman laajemmista historian kaarista kiinnostuneelle suosittelen
silmäystä taannoiseen artikkeliini Sotilasaikakauslehden numerossa 4/2023 –
löytyy duckduckgoaamalla.
Kansallinen santarmisto (Gendarmerie
nationale, GN) vastaa Ranskassa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
(YJT) ylläpitämisestä maaseudulla ja enintään 20 000 asukkaan kaupungeissa.
Vastuualue kattaa noin 95 % Ranskan maapinta-alasta ja 50 % väestöstä. Rannikolla,
aluemerellä ja talousvyöhykkeellä vastuussa on santarmiston merellinen hallintoyksikkö
(Gendarmerie maritime), joka toimii Ranskan rannikkovartiostona. Santarmistolle
kuuluu lisäksi laaja joukko erityistehtäviä, kuten turvallisuusvalvonta
asevoimien ja muissa valtionhallinnon kohteissa, ydinenergialaitoksissa, sotilastarvikkeiden
tuotantolaitoksissa ja niiden varastoissa, lentokentillä ja lentokoneissa,
rautateillä, vesiväylillä, merentakaisilla alueilla. Sillä on myös
seremoniallisia tehtäviä valtiollisissa tilaisuuksissa. Santarmiston
kokoonpanoon kuuluu suurehko, noin tuhannen operaattorin erikoisjoukko (Groupe
d'intervention de la Gendarmerie nationale, GIGN), joka hoitaa vastaterrorismi-
ja panttivankitehtäviä, torjuu operatiivisesti järjestäytynyttä rikollisuutta
sekä tuottaa henkilösuojauspalveluita valtionjohdolle. Vielä lisäksi on santarmisto
Ranskan asevoimien viides puolustushaara ja samalla sotilaspoliisi, vaikkakin
sen toiminnallinen ohjausvastuu on vuodesta 2009 alkaen ollut sisäministeriöllä
puolustusministeriön sijaan. Santarmiston henkilöstövahvuus on noin 100 000
virkamiestä, joita tarvittaessa tuetaan 30 000 santarmireserviläisen
voimin.
Karabiinerijoukot (Arma dei
Carabinieri, CC) Italiassa tavoittaa numerosta 112 samaan tapaan kuin valtion
siviilipoliisinkin (Polizia di Stato). Edellä mainittujen viranomaisten
toimivalta on monin osin päällekkäinen. Molemmat toimivat koko Italian alueella
ja vastaavat yhdessä yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta.
Karabiinereiden erityisvastuualueet liittyvät ympäristö-, terveys- ja
työturvallisuuteen sekä Italian rikkaan kulttuuriperinnön turvaamiseen. Lisäksi
sen toimenkuvaan kuuluu santarmistomaisempia tehtäviä, kuten lähetystöjen,
konsulaattien ja sotilaskohteiden turvaamista ja näyttävien valtiollisten
seremonioiden toimittamista. Vuoteen 2000 saakka Karabiinerijoukot olivat osa
Italian asevoimia ja sittemmin itsenäinen viranomainen, mutta kuitenkin
edelleen sisäiseltä järjestykseltään sotilaallinen ja asemaltaan puolustushaara.
Karabiinerijoukot kuuluvat puolustusministeriön hallinnonalalle, mutta saavat
ohjausta myös sisä- ja oikeusministeriöiltä tehtäväalasta riippuen. Karabiinerit
tuottavat asevoimien sotilaspoliisipalvelut. Kokoonpanoon kuuluu erikoisjoukko
(Gruppo di intervento speciale, GIS), joka toimialalle ominaisesti hoitaa
vastaterrorismi- ja henkilösuojaustehtäviä sekä muita erityissuorituskykyjä
vaativia poliisitehtäviä. Karabiinereitä on kaikkiaan noin 110 000.
Kuninkaallinen marsalkkakunta (Koninklijke
Marechaussee, KMar) on Alankomaiden asevoimien neljäs puolustushaara,
kiinteä osa asevoimia, ja siten puolustusministeriön ohjausvastuulla. Edellä
esiteltyjen tapaan se toimii myös sotilaspoliisina. Kannaltamme oleellisesti se
on myös rajaturvallisuuden vastuuviranomainen Alankomaissa. Se torjuu laitonta
maahantuloa ja muuta rajat ylittävää rikollisuutta, valvoo valtakunnan rajoilla
ja hoitaa rajatarkastukset lentoliikenteessä. Vastuu turvallisuudesta
lentokentillä kuuluu sille, kuten myös joukkojenhallintatehtävät koko
valtakunnan alueella. Lisäksi marsalkkakunta turvaa kuningasperhettä, palatseja
ja muita valtiollisia kiinteistöjä sekä tuottaa henkilösuojauspalvelut
valtionjohdolle. Santarmistoviranomaiselle tyypillisesti myöskään
marsalkkakunta ei ole vapaa seremoniallisista tehtävistä. Erikoisjoukko (Brigade
Speciale Beveiligingsopdrachten, BSB) torjuu järjestäytynyttä rikollisuutta,
hoitaa vastaterrorismitehtäviä ja muita erityissuorituskykyjä vaativia
tehtäviä. Marsalkkakunnan vahvuus on noin 8000 virkamiestä.
Sotilassantarmisto (Żandarmeria
Wojskowa, ZW) on osa Puolan asevoimia, mutta edellisistä poiketen ei
puolustushaarana, vaan erillisosastona. Se toimii ensisijaisesti
sotilaspoliisina, valvoen kuria, järjestystä ja turvallisuutta asevoimissa,
mutta omaa lisäksi rajoitetun toimivallan siviiliyhteiskuntaan kohdistuvaan
lainvalvontaan. Sotilassantarmiston toimivalta on tällä vuosikymmenellä
kasvanut ja se näyttäisikin olevan kehittymässä ”täysiveriseksi” santarmistoksi
edellä esiteltyjen rinnalle. Euroopan santarmistojoukon täysjäseneksi siitä
toki jo on nykyiselläänkin. Toimivallan piiriin tällä hetkellä kuuluu
esimerkiksi tieliikenteen valvontaa erityisesti maanteillä raskaaseen
liikenteeseen kohdistuen, mutta rajoitetummin myös taajamissa. Lisäksi
Sotilassantarmisto tukee poliisia etsintätehtävissä sekä tuottaa
pelastuspalveluita poikkeuksellisissa luonnonolosuhteissa ja hoitaa YJT-tehtäviä
yleisötapahtumissa. Monista muista santarmistoista poiketen, se ei kuitenkaan
osallistu varsinaisiin joukkojenhallintatehtäviin tai tuota
henkilösuojauspalveluita. Henkilöstöä Sotilassantarmistolla on kolmisen
tuhatta.
Kansalaiskaartin (Guardia Civil,
GC) tehtäväkenttä Espanjassa on hyvin laaja. Ensisijaisesti se on harvaan
asuttujen alueiden lainvalvontaviranomainen, jonka toimivalta on rajattu, kuten
Ranskassakin, enintään 20 000 asukkaan kaupunkeihin ja taajamien
ulkopuolelle. Nuo alueet Espanjassa kattavat 86 % maapinta-alasta ja merialueet.
Tuon yleistoimivallan lisäksi kaartilla on runsaasti erityistehtäviä. Se vastaa
esimerkiksi rajaturvallisuudesta merellä, satamissa ja maarajoilla,
lentokenttäturvallisuudesta, kuningashuoneen turvallisuudesta, ulkomaanlähetystöjen
turvallisuudesta, maantieliikenteen valvonnasta, huumepoliisitoiminnasta,
salakuljetuksen torjunnasta, sotilaspoliisipalveluista asevoimien
ulkomaanoperaatioissa, vankiloiden turvallisuudesta, ampuma-aseiden ja
räjähteiden valvonnasta ja luvituksesta, räjähteiden raivaamisesta,
metsästyksenvalvonnasta, terrorismintorjunnasta, vastatiedustelutoiminnasta
osaltaan, kyber- ja internetrikollisuuden torjunnasta, vuoristopelastuksesta,
ympäristörikollisuuden torjunnasta, monista rannikkovartiostotoiminnoista…
Huoh. Lisäksi Kansalaiskaartin erikoisjoukko (Unidad Especial de Intervención,
UEI) hoitaa korkean riskin vastaterrorismiin, järjestäytyneeseen rikollisuuteen
ja panttivankeihin liittyviä tehtäviä. Sivilisteihin viittaavasta nimestään
huolimatta kaarti on sisäiseltä järjestykseltään sotilaallinen. Ohjausvastuu on
ensisijaisesti sisäministeriöllä, mutta sota-aikana ja sotilaallisiin tehtäviin
liittyen puolustusministeriöllä. Laajasta tehtäväkentästään johtuen saa kaarti
yksittäisissä asioissa ohjausta myös oikeus-, valtiovarain- ja
ympäristöministeriöltä. Kansalaiskaartin tehtävissä palvelee noin 80 000
virkamiestä.
Kansallinen tasavaltalaiskaarti (Guarda
Nacional Republicana, GNR) Portugalissa on niin ikään ”syrjäseutujen poliisi”.
Sen vastuualue kattaa 54% väestöstä, 94 % maapinta-alasta ja merialueet.
Santarmistoviranomaiselle tyypillisesti sille kuuluu lisäksi vastuu rajaturvallisuudesta
merirajoilla ja satamissa, muita rannikkovartiostotoimintoja,
ympäristönsuojelutehtäviä, tullivalvontatehtäviä, maantieliikenteen valvonta, joukkojenhallintatehtäviä,
räjähteiden raivaaminen, etsintä- ja pelastustehtäviä, valtionjohdon ja
kriittisten kohteiden turvaamistehtäviä sekä seremoniallisia tehtäviä. Vaativimmat
operaatiot hoitaa kaartin erikoisjoukko (Grupo de Intervenção de Operações
Especiais, GIOE). Ohjausvastuu on pääasiassa sisäministeriöllä, mutta
sotilaallisiin asioihin liittyen puolustusministeriöllä. Sotatilanteessa kaarti
on suunniteltu liitettäväksi asevoimien yleisesikunnan alaisuuteen. Väkeä on
virassa noin 23 000.
Romanian santarmiston (Jandarmeria
Română, JR) tehtäväkentän ytimeen kuluu yleisen järjestyksen ja
turvallisuuden ylläpitäminen suurissa yleisötapahtumissa ja muissa korkean
riskin tapahtumissa sekä vuoristoisilla alueilla ja Mustanmeren rannikolla.
Lisäksi tarvittaessa joukkojenhallinta- ja vastaterrorismitehtävät. Santarmisto
etsii vanki- ja sotilaskarkureita, muita etsintäkuulutettuja ja oikeutta
pakenevia henkilöitä. Se vastaa valtionhallinnon ja eräiden muiden kriittisten
kohteiden, kuten ydinvoimaloiden ja valtiollisten museoiden, turvallisuudesta.
Erikoisjoukko (Brigada Specială de Intervenție a Jandarmeriei, BSIJ) hoitaa
vastaterrorismi- ja panttivankitehtäviä sekä vaativat
joukkojenhallintatehtävät. Santarmiston sisäinen järjestys on sotilaallinen ja
ohjausvastuu sisäministeriöllä. Santarmeja Romaniassa on noin 55 000.
Liettuan Julkinen turvallisuuspalvelu
(Viešojo Saugumo Tarnyba, VST) vastaa vaativista yleisen järjestyksen ja
turvallisuuden ylläpitoon liittyvistä tehtävistä, kuten joukkojenhallinnasta ja
mellakantorjunnasta. Se tukee poliisia tavanomaista raskaampaa kalustoa
vaativissa tehtävissä. Sillä on myös vankien kuljetukseen ja karkureiden
etsintään sekä saatettuihin maastapoistamisiin liittyviä tehtäviä. Palvelu
turvaa valtionhallinnon kriittisiä kohteita ja infrastruktuuria. Erikoisjoukon
(Operatyvaus reagavimo kontratakos komanda (ORKA) tehtävät ovat
samansisältöisiä kuin muidenkin santarmistoviranomaisten vastaavilla. Sotatilanteessa
turvallisuuspalvelu liitetään asevoimiin, mutta normaalioloissa ohjausvastuu on
sisäministeriöllä. Henkilöstöä turvallisuuspalvelulla on noin 1000.
|
Eurooppalaisten santarmistoviranomaisten
toimivalta muutamilla valikoiduilla tehtäväaloilla |
|||||||||||||||
|
|
RV |
RT |
RITO |
METU |
SOTMP |
YJT |
JOUHA |
SPOL |
|||||||
|
Rajavartiolaitos |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
O |
O |
- |
|||||||
|
Gendarmerie Nationale (FR) |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
|||||||
|
Arma dei Carabinieri (IT) |
O |
- |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
|||||||
|
Koninklijke Marechaussee (NL) |
Y |
Y |
Y |
- |
Y |
Y |
Y |
Y |
|||||||
|
Żandarmeria Wojskowa (PL) |
- |
- |
Y |
- |
Y |
O |
- |
Y |
|||||||
|
Guardia Civil (ES) |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
O |
|||||||
|
Guarda Nacional Republicana (PR) |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
Y |
- |
|||||||
|
Jandarmeria Română (RO) |
- |
- |
O |
- |
Y |
Y |
Y |
- |
|||||||
|
Viešojo Saugumo Tarnyba (LT) |
- |
- |
O |
- |
Y |
Y |
Y |
- |
|||||||
|
Y = ydintehtävä, O = osallistuu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Tarkastelu osoittaa, että
santarmistoviranomaisten toimivallan ja osaamisen keskiössä on sotilaallinen
maanpuolustus (SOTMP), johon osallistuminen asevoimien osana tai ohella kuuluu
kaikilla ydintehtäviin. Yleisen järjestyksen turvaaminen (YJT), ja erityisesti
sen vaativammat muodot (ml. JOUHA), ovat niin ikään santarmistotehtävien
ydintä. Niin on rikostorjuntakin, joskin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta
toimivalta on rajatumpi kuin siviilipoliisilla. Myös rajaturvallisuuden saralla
on paljon jaettua. Merellinen turvallisuus (METU) on taulukossa tulkittu
laajasti kattamaan useita rannikkovartiostotoimintoja, erityisesti
lainvalvontatehtäviä – ei siis pelkästään meripelastusta ja merellistä
ympäristövahinkojen torjuntaa. Merelliset ydintehtävät edellyttävät
viranomaiselta joka tapauksessa edistyneitä merellisiä suorituskykyjä, jollaisten
operointi jo itsessään tarjoaa pohjaa yhteistyölle esimerkiksi vedenalaisen
kriittisen infrastruktuurin suojaamiseen liittyen. Kaikkien santarmistoviranomaisten
sisäinen järjestys on sotilaallinen. Ohjausvastuu on sisä- tai
puolustusministeriöllä tai niiden kesken jaettu. Arvopohjassa ja
organisaatiokulttuureissa on paljon yhteistä.
Kuten edeltä ilmenee, Rajavartiolaitos
solahtaa toimivaltansa, suorituskykyjensä, osaamisensa ja muiden
ominaisuuksiensa puolesta hyvin osaksi eurooppalaista santarmistoperhettä – ei
outona serkkuna, vaan tyypillisenä tapauksena, ellei peräti pian jo
mallioppilaana. Meillä on kahdenvälisessä yhteistyössä paitsi korkeatasoisen
osaamisemme myötä paljon annettavaa, myös saatavaa. Erityisesti saamapuolella
mieleen tulee varautuminen laajamittaiseen välineellistettyyn maahantuloon tai
muihin monialaisen vaikuttamisen kolttosiin, joiden torjunnassa Euroopan
suurilla santarmistoviranomaisilla on paitsi kalustoa ja osaamista, myös
omiamme valtavasti suuremmat voimavarat. Monilla santarmistoilla on
kokoonpanossaan liikkuvia yksiköitä, jotka tarvittaessa kutsusta helpostikin
heilahtavat rajojen yli veljesviranomaisen avuksi. Kahdenvälinen yhteistyö on
luonteeltaan monenvälistä moninverroin ketterämpää ja usein myös syvempää ja
vaikuttavampaa. Ei tuollaisista uusista kavereista ainakaan haittaa ole.

Kommentit
Lähetä kommentti